SPRAWY RODZINNE

Problem z agresją dziecka

W toku jednej ze spraw w marcu 2024 r. podłożem sprawy rodzinnej było ujawnienie przez Klientkę – matkę 8 letniego dziecka nadmiernych przejawów jego agresji wobec rówieśników. Sąd Rodzinny na wniosek kuratora zawodowego wszczął postępowanie nadzorcze, albowiem Dyrektor Szkoły podstawowej w Warszawie stwierdził, iż dziecko z autyzmem, mające opiekę nauczyciela specjalnego wulgaryzuje i uderzyło innego chłopca. Trudność porady prawnej w tym zakresie polegała na ustaleniu przez prawnika rodzinnego w Biurze Kancelarii Radców Prawnych KAN-LEX podłoża i istoty niedopełnienia przez rodzica dziecka jego obowiązku opieki. W rzeczywistości bowiem matka nie była wcześniej informowana o tym zdarzeniu, a jedynie o przejawach krzyków czy ataków wrzasku dziecka, na co psycholog i pedagog reagowali, wskazując, że przy autyzmie dziecka jest to zjawisko normalne, wynikające z przebodćowania dziecka. Podczas obrony Klientki w sądzie i przy przesłuchaniu okazało się, że Dyrektor Szkoły nie akceptowała postawy dziecka niepełnosprawnego, chciała się go ze szkoły pozbyć, zaś matka reagowała na sugestie wychowawcy i podejmowała kroki celem diagnostyki, leczenia i terapii dla dziecka. Sąd w postępowaniu rodzinnym, po wysłuchaniu prawnika rodzinnego naszej kancelarii stwierdził, iż nie widzi podstaw do ograniczania władzy rodzicielskiej, jednakże utrzymał dozór kuratora na wszelki wypadek. Atutem w przekonaniu sądu do wydania orzeczenia o braku podstaw do ograniczania władzy rodzicielskiej była dobrze przygotowana i załączona do pism procesowych radcy prawnego do spraw rodzinnych dokumentacja prawna wskazująca na rzetelne i racjonalne działanie Rodzica. Rodzi się jednakże konkluzja jak trudno w dzisiejszych czasach ustrzec się od donosów pedagogów szkolnych, którzy niejednokrotnie zamiast wyjaśnić problem z rodzicem, od razu zawiadamiają wymiar sprawiedliwości o nagannej postawie rodziców, podczas gdy niejednokrotnie rodzic, nawet przy dołożeniu należytej staranności nie może rozładować agresji dziecka w szkole (zwłaszcza niepelnosprawnego), którego to prowokują często zachowania rówieśników, a te ostatnie pozostają bez reakcji kadry pedagogicznej placówki oświatowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *